Fast fashion

Tegenwoordig heb je twee groepen mensen bij het kopen van kleding. Je hebt mensen die op zoek zijn naar de goedkoopste kledingstukken en mensen die merkkleding kopen. Veel mensen vragen zich dan af hoe het mogelijk is dat deze zogenoemde ‘fast’ fashion winkels zo goedkoop de kleding kunnen verkopen. In dit artikel gaan we je uitleggen hoe deze grote ketens dit kunnen veroorloven en gaan we antwoord geven op de volgende vragen: Is het kinderarbeid? en Is het slechte kwaliteit?

Wat is fast fashion?

Fast fashion is kleding dat niet langdurige gebruikt wordt. Deze kleding items zijn vaak heel trendgevoelig en er wordt dus ook niet verwacht dat de items lang mee gaan. Een aantal voorbeelden van fast fashion winkels zijn; Primark, H&M en Zara.

Kinderarbeid of niet?

Doordat de prijzen van deze kleding zo laag ligt gaan mensen zich afvragen hoe het zo goedkoop kan? Hierdoor weigert een groep mensen spotgoedkope kleding te kopen omdat, ze denken dat het gemaakt wordt door kinderen.

Fabrieken

De grote ketens brengen naar buiten dat het klopt dat de kleding in derde wereld landen zoals; India en Bangladesh gemaakt worden. Echter, hebben de ketens strenge eisen bij het kiezen van een fabriek. In deze eisen is dus ook opgenomen dat ze geen gebruik maken van kinderarbeid.

Hoe kan het dan toch zo goedkoop?

De fast fashion winkels concurreren met elkaar op de prijs. Maar hoe is het dan mogelijk om de kleding zo goedkoop aan te bieden zonder kinderarbeid?

Allereerst worden de producten in grote hoeveelheden ingekocht zodat, de bedrijven korting krijgen omdat ze zoveel afnemen. Ook verkopen ze dan de kleding tegen een lage winstmarge. Dit resulteert dus een goedkope aanbodprijs van bijvoorbeeld Primark.

Ten tweede zie je van bijvoorbeeld Primark weinig tot geen reclame uitingen. Door de torenhoge advertentiekosten te ontwijken kan het dus ook voor een lagere prijs verkocht worden.

Als laatste hebben de grote ketens een efficiënte manier bedacht om te produceren. Wat resulteert in een lage verkoopprijs.

Conclusie

We kunnen dus zeggen dat de reden van een lage verkoopprijs is dat de fast fashion ketens een slimme manier van zowel produceren als verkopen hebben en hierdoor dus nog steeds aanzienlijk winst draaien.